Niet naakt in de sauna.. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Elsemarijn Stapel - WaarBenJij.nu Niet naakt in de sauna.. - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Elsemarijn Stapel - WaarBenJij.nu

Niet naakt in de sauna..

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Elsemarijn

29 September 2009 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Lieve allemaal!

Ik denk dat het weer tijd is voor een update. Het is moeilijk te bedenken waar ik zou moeten beginnen, maar ik begin bij stage ;)! Haha. Stage is nog steeds niet zoals ik het zou willen. Gelukkig hebben we goede externe supervisie van een Nederlandse vrouw Ellen. Zij is opgegroeid in Nederland maar heeft wel twee Afrikaanse ouders. Ze is met een Nederlander getrouwd en ze zijn met hun gezin naar Zuid-Afrika gemigreerd. Haar man is de oprichter van Khaya de organisatie waarmee we hierheen zijn gekomen. Zij snapt beide culturen en kan ons daardoor ook veel uitleggen over het systeem hier en de werkwijze. Het is nu de bedoeling dat we onze uitdaging gaan vinden in de weerstand die we voelen op stage, het klinkt allemaal weer erg zweverig maar dat is het niet. Ik denk dat het wel heel goed is dat we dit doen, zodat we sowieso kunnen zeggen dat wij er alles aangedaan hebben om het beter te maken. Dus we gaan er weer voor de 100% voor! Ik denk dat dat de beste instelling is. Om onszelf het niet te moeilijk te maken deze week gaan we vrijdag lekker naar de sauna! (Eigenlijk had ik bedacht om dit op ons halfjaarlijkse jubileum hier te doen, maar zolang konden we niet wachten!) We kunnen namelijk voor 200 rand (iets minder dan 20 euro) de hele dag van 8.00uur tot 19.00uur naar de sauna! Wij als Nederlanders zorgen dan natuurlijk dat we zeker voor 9.00uur binnen zijn en gaan zeker niet voor 19.00uur weg! We hebben al gelezen dat er ook een meditatie ruimte is en dat we dus misschien tussendoor nog wel ff kunnen slapen, het wordt dus echt een relaxdagje! Ook neem ik nog lekker een massage! We hebben al van onze supervisor als tip gekregen dat we wel in bikini moeten. Het is hier alleen maar met badkleding, wat dat betreft erg preuts!
Gisteravond gingen José en ik nog even sporten voordat we supervisie hadden en ze hebben hier kluisjes waar je zelf je slotje voor mee moet nemen. Ik had nog een slotje van papa en dit was een cijferslotje, we hadden deze al een paar keer eerder gebruikt en toen deed ie het natuurlijk prima.. Maar toen we hadden gedoucht en alleen ons ondergoed uit het kluisje hadden gehaald kregen we hem niet meer open, daar stonden we dan in ons ondergoed! Gelukkig kregen we de tip van een mevrouw die zich aan het omkleden was dat we bij de balie om hulp konden vragen, dat hebben we uiteindelijk ook maar gedaan en toen is ons slotje door geknipt en konden we ons dan eindelijk omkleden, alleen waren we nu wel wat vertraagd en moesten dus snel eten om op tijd te komen voor onze supervisie, maar het is ons weer allemaal gelukt. :D
Zondag zijn we naar Addo Elephant park geweest, het is ongeveer drie kwartier vanaf PE dus dat viel ons hartstikke mee! Natuurlijk zijn wij nog wel even te ver gereden, want hier is een afslag ook METEEN de afslag. Dus waren we te ver gereden en een andere afslag nemen was geen optie want dan kwamen we sowieso niet meer op die weg. Gelukkig is het in Zuid-Afrika niet zo druk op de weg dus tja de enige optie is keren op de snelweg… Gelukkig staat je hiervoor geen politieauto op te wachten ;), dus kan dat ook gewoon! Maar we waren er al om 9uur en de intree voor ons was maar 30 rand pp (dat is nog geen 3euro!) Het park is supergroot en dus moeilijk dieren spotten. We hebben er dus ook niet heel veel gezien. Maar dat nemen we ze ook niet zo kwalijk ;) wij hadden al bedacht dat als we zelf de dieren waren we ook niet langs de weg gingen zitten als het park zo groot was! Maar we hebben naast alle mooie soorten herten, zwijnen, kudu’s en struisvogels ook olifanten gespot! Bij een beekje waar ze water gingen drinken, super leuk!! Daarna nog een keer bij de picknickplek waar we gingen draaien zaten ze in de bosjes, daar was ook een kleintje bij erg leuk!! Helaas hebben we dezen niet zo goed op de foto kunnen zetten.
Verder wil ik jullie bedanken voor de leuke berichtjes die jullie achterlaten erg leuk!!

Heel veel liefsx Elsemarijn

• 29 September 2009 - 14:11

Rick:

Zo leuk om weer eens een verhaaltje van je te lezen schattebout..;)

Haha ma leuke titel!

Kus

• 29 September 2009 - 14:13

Rick:

En ook leuke foto's, fijn dat je er eindelijk een paar hebt geplaatst.. :p

x

• 29 September 2009 - 14:16

Rick:

.. mja andere cultuur he, je kunt ook niet overal je kleren uit trekken lief!

x

• 29 September 2009 - 14:19

Anne-Maaike:

Ha ik ben lekker de eerste!
    Leuk weer een nieuw berichtje.

Jullie hebben het erg gezellig of niet?
    Rondcruizend in de blauwe auto.

En haha ik zou waarschijnlijk wel langs de weg gaan liggen als ik één van die dieren was, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik wel van aandacht hou ;) (moet je nagaan, Eise zou dan waarschijnlijk OP de weg gaan liggen!)

Geniet ervan in de sauna, lekker relaxen. En tot het volgende berichtje!

Kus

• 29 September 2009 - 14:19

Anne-Maaike:

Shit was Rick me toch voor (3x!)

• 29 September 2009 - 14:20

Dianne:

Lieve else!

Haha, weer een leuk verhaal! De titel is ook erg opvallend!:P
    Goed dat jullie het op de stage het beste van maken!
    En ik mail je snel weer!

Veelliefs

• 29 September 2009 - 14:21

Anne-Maaike:

p.s. Marloes en ik gaan vanavond naar de nieuwe Carry Slee film, jammer dat we jou moeten missen.

(Ik weet niet of dit heel cool is om op jouw website te zeggen -de Carry Slee film- , maar who cares)

p.s. Rick 3 reacties, dan ik ook! :)

• 29 September 2009 - 15:44

Paulien:

Hallo Elsemarijn,
    Leuk om weer van je te horen. Alweer heel wat meegemaakt.Jammer dat het met je stage nog niet helemaal soepeltjes verloopt. Maar je lost de problemen vast prima op !! Hier wordt het deze week kouder. Tijd voor de dikke trui !!
    Groetjes, veel plezier in de Sauna, Paulien

• 29 September 2009 - 16:11

Marja:

Lieve Else,
    Leuk om weer even een verhaal van je te lezen.
    Durfde je een echt luipaard aaien?Stoer hoor!
    Succes met je stage, we hopen dat je erin slaagt
    om toch iets positiefs uit je stage te halen.
    Liefs Edy en Marja

• 29 September 2009 - 17:15

Miranda:

HEej Else,

Leuk j verhalen te lezen:)!! En je hebt er leuke fotos opgezet. Nog veel plezier en succes daar!

Liefsx Miranda

• 29 September 2009 - 19:29

Loesje:

Niks nieuwe foto's,
    deze heb ik allang gezien?
    Haha :P Nou Anne en ik komen net van de film terug, en hij was wederom geslaagd!! Haha, nee, hij was echt leuk! Vond 't nog spannend ook (maar dit boek kende ik ook niet ;)) Maar miss. kunnen we m voor je branden, dan kan je ook meegenieten!!
    Dikke kus!!

• 30 September 2009 - 08:52

Mirjam:

Zo, alle Boumannen zijn me weer voor (valt er soms niet zoveel te beleven in Drogtercity jongens?).

Hehe, anyways, super goed dat jullie zo positief blijven en fijn dat je in ieder geval iemand gevonden hebt voor een steuntje in de rug.

Zat net te bedenken dat een Zuid-Afrikaanse avond ook wel leuk is voor het restaurant in de zomer. Met zo'n braai en jou als ere-gast en expert! :)

Heb je al meegekregen dat AM en ik tegenwoordig zijn gezwicht voor de Zumba-hype? Je moet zeker een keertje mee als je terug bent (en de hype nog niet is overgewaaid).

Succes en een dikke kus!

P.S. Anne, het is inderdaad niet heel cool om hier te vertellen dat je op jouw leeftijd nog naar een kinderfilm gaat... ;)

• 30 September 2009 - 08:57

Elsemarijn:

Rick nog bedankt voor de titel he!! En die foto's had je ook we mooier mogen oploaden want nu moet iedereen scheef kijken! :P haha nee verder ben ik je erg dankbaar dat je helpt met m'n site up to date te houden :D! xx

• 30 September 2009 - 10:09

Anneloes:

Haii Else!

Weer een mooi verhaaltje =D Echt tof al die dingen die je doet daar! De foto's zijn ook fantastisch =D en idd je moet gewoon t beste van je stage maken, meer kun je niet doen! Nog heeeel veel plezier daar! xx Liefs Anneloes

• 30 September 2009 - 10:41

Lotte:

Hai Lieve Else :)

Super gaaf om je verhalen te lezen. En top dat je zo positief bent! Heel goed! Maak er wat moois van :)

Dikke kus Lotte

• 30 September 2009 - 14:27

Janneke:

Heey,
    Heb je nu zelf internet in huis?Omdat je alweer op internet bent geweest.
    Zou toch wel heel erg fijn zijn, kunnen we skypen.
    Kan ik zien hoe je er uit ziet!Groetjes aan josé, dikke kus mama.

• 30 September 2009 - 17:21

Joyce:

Meis, Ik heb net weer eens even je site bekeken en ben weer helemaal op de hoogte!
    Leuke foto's ook zeg! Haha.
    Ohh dus lekker genieten in de sauna, Heeeerlijk!

Heel veel plezier en geniet nog van alles meis!

LiefsXx

• 01 Oktober 2009 - 23:46

Inge Witte:

elsiee prachtig verhaaltje toch weer! wat een avonturen ahah te mooi ook met dat auto rijden!! hier in aussie heb je dat ook dat er een bord staat van de afslag maar dat je hem ook gelijk moet nemen! haha nou succes daar nog!! dikke kus

• 04 Oktober 2009 - 10:40

Buren:

Hoi Elsemarijn.We hebben jou verhalen gelezen.erg leuk. je bent al aardig ingeburgerd, ook is het een beetje improviseren. maar je redt je daar al lekker.veel plezier met stage en geniet van de omgeving.wel stoer hoor met al die wilde dieren.Bij ons is alles goed, we missen wel die geparkeerde auto voor onze deur(witte Ford) in het weekend. (grapje)
    groeten Han Marianne en de kinderen

• 06 Oktober 2009 - 15:25

Evelien En René:

Hey Else!
    Haha goed plan dat jullie deze week de sauna in gaan en niet wachten tot jullie half jaarlijkse jubileum. Dan is toch het zomer in Zuid Afrika en bedenken jullie je vast wel 2x voordat je na zo'n hete dag ook nog de sauna in gaat! ;)

• 11 Oktober 2009 - 16:53

Papa:

Hey lieve Else,
    We hebben net gesproken via de telefoon bij Oma.
    Maar het valt me nu pas op dat mijn eerdere reacties niet op de site verschijnen. En mijnemail komt ook al niet aan. Heb je je bloedeigen vader in de ban gedaan? :-(
    Ik hoop nu wel dat deze reactie op z'n plaats terecht komt.
    Dikke kus,
    pap

• 11 Oktober 2009 - 21:27

Trees:

leuk weer te lezen hoe het nu met je gaat, het klinkt positief.
    En...gezellige foto`s ;-))
    Succes weer Elsemarijn,
    knuffel van trees.

• 13 Oktober 2009 - 18:50

Gerbrand En Tineke:

Ha Else,
    Fijn dat je nu waarschijnlijk andere stage krijgt!!! Hoop dat dit wat is voor jullie. Foto's op de site van José zien er in ieder geval hartstikke lief uit. Veel plezier, we blijven op de hoogte.
    Groetjes van ons allemaal.

• 14 Oktober 2009 - 16:47

Yvonne Eggen:

heey els wat leuk om dit allemaal te lezen je vermaakt je prima zo te lezen fijn voor je groetjes van ons allemaal fam eggen

• 21 Oktober 2009 - 15:35

H&M:

lieve elsjefiederelsje...wij zijn dringend toe aan een nieuwe update!?!
    * is het al lente?
    * spreek je al zuid afrikaans?
    * heb je al een andere stageplek georganiseerd?
    * en mis je ons allen een heel klein beetje?
    Nou, wij jou wel hoor!
    liefs en tot snel Hanneke

• 27 Oktober 2009 - 12:57

Eef:

Jaa Els! Gauw weer een verhaal!!

• 29 Oktober 2009 - 09:36

Anne-Maaike:

Inderdaad, komt er snel weer een update? xx

• 31 Oktober 2009 - 18:29

Lotte:

Haai Meis :)

Hoe is t nu met je? Ik wordt nu wel jaloers op je, nu het hier zo vroeg donker en vooral koud is!! Ben benieuwd naar je volgende verhaal :)

Liefs lot

• 02 November 2009 - 17:44

Maria:

Hee Else!
    Leuk om je verhalen eens te lezen! Had deze site nog niet gezien..
    Goed dat je zo positief blijft hoor! En ik hoop dat je nog een leuke tijd tegemoed gaat daar!
    Succes en tot je volgende update!

Liefs Maria

• 09 December 2009 - 18:00

Tante Tiny:

Wat een mooie verhalen en wat een ervaring doe je op Pas goed op jezelf
    Groeten Herman en Tiny